sobota, 12 grudnia 2009

KOMUNIKACJA W SYTUACJI KRYZYSOWEJ

Pewnie widać,że od kilku dni mam tu sytuację kryzysową. Co najmniej trudną. Zastanawiałem się co zrobić, ja powiedzieć tym, z którymi pracuję, że mamy kłopoty. Oni widzieli co się dzieje. To był punkt wyjścia. Ale co dalej. Nie będę opisywał szczegółowo. Okazało się, że postępowałem według pewnych zasad, których wcześniej nie znałem. Przeczytajcie:

W czasach kryzysu, nasza zdolność do komunikacji może zostać utrudniona przez obawy, napięcie i zewnętrzną presję powołującą nas, jako liderów, by zniwelować problem i przywrócić system do stanu równowagi. Nasze ostatnie doświadczenia z firmami w sytuacji kryzysowej, skłoniły nas by dostarczyć te wskazówki dla komunikacji w sytuacji kryzysowej:

1. Komunikuj prędko i często. Mów co wiesz wtedy kiedy wiesz to. Jeśli nie masz odpowiedzi, powiedz że nie masz. Nie czekaj na ludzi, aż dostaną informacje z zewnętrznych źródeł.

2. Używaj różnorodnych metod komunikacji by dostosować się do różnych ludzkich przyzwyczajeń i stylów komunikacji. Używaj języka, który jest odpowiedni dla Twoich odbiorców, preferując prosty język polski bardziej niż mowę wypełnioną językiem żargonowym i akronimami.

3. Nawiąż kontakt i zrekrutuj do pomocy liderów opinii w każdej funkcyjnej dziedzinie. Liderzy opinii to Ci, którzy mają skłonność do wpływania na opinię grup poprzez siłę swoich opinii. Poprzez zrekrutowanie, zwerbowanie ich w czasie kryzysu, wesprzesz całościowy proces zrozumiałej i klarownej komunikacji, myślenia, spokoju ogółem. Pamiętaj, że liderzy opinii często nie są członkami najwyższych szczebli danych grup społecznych.

4. Zachowuj się w sposób, jakiego wymagasz od innych. Twoje zachowanie jest najpotężniejszym mechanizmem komunikacji jaki posiadasz. Liderzy modelują zachowywanie się w sposób, w jaki chcą, aby zachowywali się inni. Jeśli jesteś pewny siebie i spokojny, większość Twoich ludzi również taka będzie.

5. Bądź widoczny i staraj się być jak najbardziej dostępny dla każdego, kto potrzebuje Twojego czasu. Kiedy ludzie chcą z Tobą porozmawiać, niech tak się stanie. Widoczność i dostępność są kluczami do wcielenia innych. Im bardziej wcieleni, włączeni do sprawy poczują się inni ludzie, tym lepiej zajmą się kryzysową sytuacją.

6. Wbuduj trening dotyczący zespołowych umiejętności rozwiązywania problemów w program szkoleniowy swojej organizacji. Spraw, by takie umiejętności były kluczową składową roli każdej osoby w organizacji. Ludzie funkcjonują lepiej w sytuacji kryzysowej kiedy skupiają się na rozwiązaniach, zamiast na samym problemie. A kiedy nie ma kryzysu, ich umiejętności pomogą im zajmować się kłopotami, zanim te staną się kryzysami.

Stosowałem te zasady całkiem nieświadomie. A co osiągnąłem? Wszystko co chciałem. W dodatku wyszło tak jakby to był pomysł moich współpracowników. Ale wszystko wyszło uczciwie. Chyba wszyscy są zadowoleni.
A jak ktoś jest zainteresowany, zajrzyj proszę do linku w dziale po lewej stronie bloga, tam gdzie POLECAM- o tym by działać.
Poza tym klikajcie proszę w reklamy. Każde kliknięcie to pomoc dla nas tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin